Str. Grigore Gafencu nr. 78-84, vila G2, Cartierul Francez, (Zona Aviatiei)
Str. Grigore Gafencu nr. 78-84, vila G2, Cartierul Francez, (Zona Aviatiei)
Ca urmare a aprobării de catre Ministerul Educației și Cercetării (Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație) a cursurilor opționale “Eu și scena” pentru ciclul de învățământ primar și “Teatrul și noi” – pentru ciclul gimnazial, vă propun colaborarea în vederea efectuării orelor pentru acest curs.
ARGUMENT:
ROLUL EDUCAȚIEI TEATRALE ÎN DEZVOLTAREA PSIHOLOGICĂ A COPIILOR
În contextul dezvoltării psihologice a copilului, educația teatrală are un rol foarte important. Copiii au ocazia să se dezvolte prin jocuri teatrale din punct de vedere social. Comunicarea pe care o stabilesc îi ajută să se dezvolte și să stabilească relații armonioase cu ceilalți. Prin educația teatrală vor avea posibilitatea să se cunoască, să experimenteze noi roluri și situații de viață, să-și exprime trăirile.
Din punct de vedere cognitiv, educația teatrală stimulează gândirea. Prin jocurile teatrale, copiii observă, analizează și trag concluzii. Ei vor prelucra informațiile, le vor interpreta și valorifica. Astfel, vor dezvolta principiile de abstractizare, generalizare și anticipare. Memoria ajută la fixarea, recunoașterea și reproducerea informațiilor. O mare parte dintre jocurile teatrale sunt special realizate pentru a stimula memoria. Imaginația este cel mai mult stimulată prin educația teatrală. Jocurile îi vor transpune în situații noi, pentru care vor găsi resurse, în funcție de personalitatea, de temperamentul și de disponibilitatea lor.
Din punct de vedere afectiv, câștigurile sunt foarte importante. Copiii care receptează mesajele din teatru și din spectacole devin mai empatici, dezvoltă atitudini și emoții. Reacționează la povești și la lucrurile captivante, care le stimulează curiozitatea. Teatrul, cu mijlocele lui de expresie specifice, constituie un foarte captivant mod de interacțiune, cu beneficii pe termen lung. În basmele și poveștile transpuse scenic, copiii vor întâlni cele 4 tipuri de emoții: bucuria, frica, furia și tristețea. Dar, permanenta învingere a răului de către bine se constituie într-un sentiment de fericire catarhică. Astfel, copiii își asumă ei înșiși reușitele eroilor din basme, cu care se identifică. Reușita lor devine o izbândă personală. În același timp, o interacțiune de acest tip poate produce sentimente umane, care în timp, vor contura personalitatea. Altruismul care reiese din interacțiunile cu anumite personaje devine o bază afectivă care va persista în timp. Sentimentele de natură estetică se conturează prin intermediul vizionarii unor spectacole cu scenografii reușite, care combină reprezentări plastice expresive (păpuși, marionete, siluete), combinate cu elemente de tipul noilor media, intergrate din ce în ce mai mult în spectacole (Ex: proiecții video).
Din perspectiva jocurilor de actorie, sentimentele ca invidia sau gelozia, pot fi uitate prin participarea la jocurile în echipă, copiii având șansa de a câștiga împreună. Pasiunile sunt și ele descoperite prin intermediul educației teatrale. Copiii, jucându-se, intră în pielea diverselor personaje, ocazie cu care pot descoperi noi hobby-uri, lucruri care-i vor pasiona și care, pe viitor, le pot trasa un parcurs profesional. În același timp, prin forme de teatru cum ar fi Teatrul educațional, pot descoperi și pasiunile negative sau distrugătoare. Identificarea lor este un prim pas spre eliminare. Din punct de vedere al intereselor, copiii vor întelege și vor alege imediat ceea ce este important pentru ei. Vor putea lua mult mai ușor decizii. Jocurile teatrale îi vor ajuta sa fie mai hotărâți, mai prompți, să gândească în funcție de personalitatea lor.
Respectând principiile pedagogice, educația teatrală își propune dezvoltarea unor abilități importante în definirea viitoarelor personalități și care se constituie ele însele ca bază a formarii unor viitori actori:
Orele de actorie au în deschidere exerciții de încălzire corporală și de relaxare, precum și o suită de exerciții de dicție, care își propun însușirea deprinderii de a respira corect, de a rosti, clar expresiv, folosind tonul potrivit și impostația optimă.
În plus, cursul poate utiliza și tehnici specifice teatrului de animație: teatru de umbre, theatre papier, păpuși bi-ba-bo sau muppets și marionete. Pe lângă exprimarea prin diferite modalități practice, copiii pot deveni propriii creatori ai acestor instrumente de expresie, având ocazia de a-și pune în practică talentul plastic sau scenografic.
VIZIUNEA: Formarea unor personalități reproductive și creative, adaptabile la societatea contemporană
MISIUNEA: Conturarea profilului elevului prin competențe-cheie: sensibilizare și exprimare culturală, a învăța să înveți, comunicare în limba maternă
OBIECTIVE: Dezvoltarea creativității, formarea competențelor de comunicare, dobândirea competențelor socio-emoționale și a comportamentului prosocial
PREZENTARE PERSONALĂ: Am absolvit Facultatea de Teatru din cadrul UNATC- I.L. Caragiale- București în anul 2002. În perioada 2016-2018 am efectuat cursurile de Masterat în cadrul aceleiași facultăți, specializarea Teatru de Animație, iar în anul 2020 am obținut titlul de Doctor în Teatru și Artele Spectacolului, cu lucrarea de cercetare “Basmul și povestea în teatrul de animație”. În anul 2020 am efectuat cursul postuniversitar “Arta teatrală în educație”, organizat de UNATC. Am absolvit cursurile de psihopedagogie (nivelul 1 și nivelul 2) la Centrul de Pregătire Pedagogică și Didactică al UNATC IL Caragiale-București. Experiența mea însumează peste 25 de ani în cadrul activităților artistice non-formale. În prezent sunt actriță, colaborez cu teatre importante (Teatrul de Animație Țăndarică- București, Teatrul Tony Bulandra –Târgoviște) și administrez propria companie în domeniul activităților de interpretare artistică-spectacole (Compania Hai-Hui). Activitatea mea artistică se completează cu roluri în seriale și reclame TV, precum și cu o vastă activitate de voice-over și de dublaj voci-seriale și filme artistice sau de animație. Activitatea didactică a însumat o serie de colaborari cu diverse instituții sau cluburi: Școala Little Genius (2021-2022), Happy Star (2020-2022), Club Vila de Arte (2021-2022), Mima Muzica (2020-2022), Grădinița Degețica Royal Kindergarten (2021-2022), Centrul de Limbi straine ICA (2020), Școala de Film și Televiziune “Micile vedete” (2020), Școala Olga Gudynn – Pipera (2019), Actharsis (cu Daniela Nane -2019-2020), Complexul Educational Laude-Reut (2019, împreună cu Daniela Nane).